Országos Iskolakert-fejlesztési Program indul – példaként szolgálhat az óbudai gyakorlat

Nagyvárosi iskolákban hoznak létre tankerteket, hogy általuk nyitottságra, türelemre, felelősségvállalásra, öngondoskodásra neveljék az iskolás gyermekeket, és hogy felkeltsék az érdeklődést a mezőgazdasági és környezeti témájú pályaválasztás, valamint az egészséges táplálék iránt. Óbuda-Békásmegyeren három éve indult hasonló, az iskolaudvarok felújítását célzó fejlesztési program.

Országos iskolakert-fejlesztési Programot indított januárban az Agrárminisztérium, az Iskolakertekért Alapítvány, a Váci Egyházmegyei Karitász és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara saját iskolakert kezdeményezéseik összehangolásaként. Az Országos Iskolakert-fejlesztési Program két részből áll.

Első része a 2019 januárjában induló Iskolakerti Alapozó Alprogram, melyet az Agrárminisztérium támogat. A program szakmai tartalmának kidolgozója és lebonyolítója az Iskolakertekért Alapítvány. A továbbfejlődés érdekében a program második részeként iskolakerti tematikus modulok közös kidolgozása kezdődött el. Ezek célja, hogy az iskolakerti tevékenységekben rejlő változatos oktató-nevelő lehetőségek között minél több intézmény megtalálja a saját pedagógiai céljainak és helyzetének megfelelőket.

A program legfontosabb célja a szemléletformálás, mivel a jövő környezeti kihívásaival csak felkészülten, környezettudatos hozzáállással lehet szembenézni. Az iskolakerti tevékenység ezen felül hatékonyan fejleszti az együttműködési és problémamegoldó készségeket, valamint növeli a felelősségtudatot is.

Óbuda-Békásmegyeren három éve hasonló közösségformáló program indult. 2017. óta az általános iskolák üzemeltetése már nem önkormányzati, hanem állami feladat. A kerület vezetése azonban szeretett volna lehetőséget találni arra, hogy az önkormányzat a váltást követően is támogathassa a kerületi gyerekek testi és lelki fejlődését. Ennek érdekében – önként vállalt feladatként – az önkormányzat meghirdette az Iskolaudvar Fejlesztési Programot. Ennek során közösségi tervezés után és által valósulnak meg az iskolaudvari fejlesztések. Első alkalommal a Bárczi Géza Általános Iskola került bele a programba, a diákok „Tájépítészeti Munkafüzet”-et kaptak, mellyel a tájépítészet alapjait ismerték meg, és így olyan tervezési javaslatokat tudtak tenni, melyek a tájépítész tervezők számára feldolgozható, az udvar megújításának valós igényeit tartalmazzák. A kivitelezés 2017 december elején zárult le.

Keresés
Linkajánló