Elfogadták Óbuda első gyurcsányista költségvetését

A csupán 457 db plusz szavazattal megválasztott Kiss László dk-s polgármester javaslatára a 16 fős baloldali többség (Momentum-DK-MSZP-PM-LMP) a kerület felének támogatását élvező polgári képviselők véleményeit és javaslatait figyelmen kívül hagyva elfogadta Óbuda első gyurcsányista költségvetését.

A Fidesz Budapest III. kerületi szervezetének közleménye.

A 16 baloldali képviselő megszavazta a Óbuda-Békásmegyer idei költségvetését szemben a lakossági igényekkel, választási ígéreteikkel, sutba dobva a közösségi tervezésben elkészült terveket.

 

Nézzük a tényeket

A költségvetés mellé csatolt könyvvizsgálói jelentés szerint a 37,3 milliárd Ft (37 355 774 000 Ft) főösszegű költségvetésben a fejlesztési kiadások 3%-al csökkenek, és az önkormányzat pénzügyi helyzete az előző évhez képest romlik.

  1. A 2019. évben keletkező költségvetési maradvány 5,3 milliárd Ft.
  2. A költségvetésben szereplő 4 milliárd forint összértékű fejlesztéseket még Bús Balázs polgármester indította el kivétel nélkül, és szerezte meg hozzá a szükséges forrásokat. Új támogatásokat a jelenlegi vezetés nem tudott szerezni és a már elnyert támogatások felhasználása is kérdésessé vált.
  3. Nincs tervezve tartalék a büdzsében, jutalom viszont van elkülönítve.
  4. Kiss László dk-s polgármester a február 20-i testületi ülésen a korábbi polgármester, Bús Balázs egyetlen kérdésére sem tudott válaszolni. Látható volt, hogy fogalma sincs a költségvetésről, valószínű, hogy Gyurcsány csókjától és saját egójától volt megszédülve.

Címszavakban a kerület költségvetéséről

Hazudtak!

A baloldali pártok a választási ígéreteiket nem fogják, illetve nem tudják teljesíteni, ez kiderül a számokból. Amit ellenzékként korábban képviseltek abban semmi se volt hitelesség (érdemes megnézni tavalyi költségvetéshez benyújtott módosító javaslataikat), hiszen most, hatalomban már elfelejtették, nem tartják fontosnak azokat.

  • Tavaly az Óbuda Újság támogatását 50 millió forinttal csökkenteni akarták, most növelik a támogatást.
  • Tavaly még a kerületi reklám és propaganda kiadások csökkentésért harcoltak, most növelik azokat.

Kiss Lászlónál is “a szék határozza meg a tudatot”, ahogy Tóth József angyalföldi polgármester mondta egykor.

Civilellenes

A civil szervezetek működése a jövőben kiszámíthatatlanná válik, működésük ellehetetlenül. A kerülettel szerződésben álló több mint 100 civil szervezet biztonságos működése kérdésessé vált.

Leépülő oktatási és szociális intézményrendszer

Jelentős probléma az oktatási (óvodai) és a szociális területen a munkaerő-hiány, és a helyzet idén csak rosszabb lesz. Leszavazta a baloldali, szocialista DK-s polgármester és képviselőcsoportja a polgári képviselők béremelési egységes, 20%-os béremelési javaslatát. A szakemberek elvándorlásának következtében a jövőben az elismerten magas színvonalú óbudai szociális háló és óvodai intézményrendszer leépülése várható.

Egészségellenes

Nem támogatták a háziorvosi rendelők felújítására tett javaslatokat, így nem újul meg a Füst Milán és a Szentendrei úti háziorvosi rendelő sem, bár a lakosság részéről erre van a legnagyobb igény. Nem támogatták a Szent Margit kórház fejlesztését se, a korábbi évek gyakorlatával szemben.

Nem szavazták meg az ingyenes védőoltásokat: az időseknek a tüdőgyulladás elleni vakcinát, a gyermekek részére pedig a HPV elleni ingyenes védőoltást.

Leáll a korábban elindított iskolaudvar program, kérdésessé váltak a korábban elindított tervezések (Zipernowsky és Medgyessy iskoláknáll) is. A kormány által a fővárosnak biztosítandó 10 milliárd forintos fejlesztési pénzből csak 200 millió forintot kap Óbuda-Békásmegyer, ezzel Budapest 2. legnagyobb kerülete csak a 17. a támogatotti listán.

Láthatóan Kiss László nem képes a kerületiek érdekeit képviselni: a folyamatban lévő egészségügyi fejlesztések is a korábbi vezetés által elnyert 5 milliárd forintos Egészséges Budapest Program állami forrásából valósíthatóak meg.

Politikai elszigetelődés

Csak magukra számíthatnak! Jelentős helyi fejlesztéseket csak állami vagy fővárosi támogatással képes végrehajtani az önkormányzat. Mivel ezeket a korábban gyümölcsöző partnerkapcsolatokat a jelenlegi kerületvezetés ellehetetlenítette, forrásokra sem számíthat Óbuda-Békásmegyer.

Antizöld

A költségvetés számaiból nem olvasható ki semmilyen újszerű, eddig nem ismert elemet tartalmazó környezetvédelmi elképzelés, sőt a Guckler Károly Környezetvédelmi program elemeinek megvalósítására szánt források 100 millió forinttal csökkennek idén. Nem lesz a kerületnek Zöld Irodája és főkertésze sem.

Az erdősítési program bővítésére tett javaslatot, amely Mocsárosdűlőn is jelentős fatelepítést szorgalmazott, nem támogatták a baloldali, magukat zöldnek mondó képviselők, ahogy a Római-part fejlesztésére sem biztosították jelentősebb forrásokat. Idén nem lesz a Rómain népszavazás se kampányígéretek ellenére. Nem támogatták új kutyafuttatók létrehozását sem.

Lakosságellenes

A költségvetés több extra terhet is ró a lakosságra a korábbi évekhez képest. Akár a parkolást, akár a közterületek használatát, akár az önkormányzati lakások bérlőit nézzük, nem csökkentették, hanem növelték a terheiket. A közös költséget a jövőben a bérlőknek kell megfizetni a bérleti díj mellett (ebből 200 millió forint extra bevételre számítanak). A közterület-használat díjtétele 18%-al emelkedik. A telekadóból 100 millió forinttal többet terveznek beszedni 2020-ban.

Közlekedési anomáliák növekedése, csatornázatlanság

Nem olvasható ki megoldási javaslat a kerületet érintő közlekedési anomáliák megoldására. A tervezet nem ad választ és nem is indít el közös gondolkodást, tervezést a legsürgetőbb kerületi közlekedési problémákra: ilyen az Óbudát terhelő átmenő teherforgalom, az agglomerációs beközlekedés, a HÉV szintbeli kereszteződései és a környezetükben tapasztalható közlekedési káosz.

A tervezet szintén nem ad választ a csatornázatlansági gondokra.

Képviselő-testület tehermentesítése (sic!)

A működés a jövőben még átláthatatlanabb, antidemokratikusabb lesz. A feladatok lefele történő delegálása képviselőtestület hatásköréből a bizottságok felé, valamint a polgármestertől a jegyző felé, nem a demokratizálódás és átláthatóság irányába tett lépés. A feladatok jegyző és bizottságok felé történő elmozdulása a felelősség elől való menekülésre utal. Gyurcsányista antidemokratikus működési modell bevezetése.

A költségvetés készítése és elfogadásának módja azt jelenti – ahogy az ellenzékkel bántak a testületi ülésen – hogy semmibe veszik azt a 26 749 polgár akaratát, akik a választáson Bús Balázs korábbi polgármestert és az általa elkezdett programokat, terveket támogatták. Vagyis Kiss László és a baloldali pártok, élükön immár a DK-val a kerületi lakosság felének azt üzenik, hogy nem számítanak. Kiss László nem mindenki polgármestere, hanem Gyurcsány bábfigurája lett.

Keresés
Linkajánló